JAK MŮŽEŠ KARTY POUŽÍVAT?

Možná použití emočních karet

  1. Intuitivní vytáhnutí karty:

    • Nechte dítě nebo člena rodiny náhodně vytáhnout jednu kartu z balíčku. Poté diskutujte o tom, jaká emoce je na kartě a jaký byl poslední zážitek spojený s touto emocí. Tento přístup může odhalit překvapivé a zajímavé pocity, které mohou být skryté nebo potlačované. U mladších dětí můžete klidně povídat o tom, co vidí na obrázku a co se tam děje a jaké pocity a emoce jsou vyobrazeny. 
  2. Výběr karet podle obrázku:

    • Rozložte karty obrázkem nahoru a zeptejte se: "Jak se cítíš?" nebo "Jak by ses chtěl cítit?" Dítě si vybere kartu, která nejlépe vystihuje jeho aktuální  emoci. Tento přístup pomáhá dětem lépe identifikovat a vyjádřit své pocity. Následně můžete s dítětem přečíst texty na zadní straně karty. V knize jsou přiloženy afirmace, najděte si afirmaci pro zvládnutí negativních emocí. Afirmace jsou často vodítkem pro pochopení některých emocí.
  3. Denní práce s jednou emocí:

    • Každý den vytáhněte jednu kartu a zaměřte se na práci s touto emocí. Vysvětlete, kde se tato emoce bere, co ji způsobuje a jak s ní lze pracovat. Můžete kartu vzít do přírody a hledat situace nebo jevy, které tuto emoci vyvolávají. Tento postup pomáhá dětem postupně seznámit se s různými emocemi a pocity. Časem se naučí pojmenovávat různé emoce a pocity a bude pro ně snažší je chápat a také je sdělovat.

Použití karet v různém věku dětí

  1. Předškolní věk (3-6 let):

    • Používejte jednoduché a jasné obrázky a krátké popisy emocí. Děti v tomto věku mohou mít krátkou pozornost, takže diskuse by měla být krátká a interaktivní. Hrajte si s kartami formou hry, například najděte v přírodě něco, co se vztahuje k vybrané emoci.
  2. Mladší školní věk (7-10 let):

    • Děti v tomto věku mohou začít chápat složitější emoce. Diskutujte o příkladech, kdy dítě zažilo danou emoci, a jaké situace ji způsobily. Mohou také psát nebo kreslit své pocity na základě vybrané karty. Karty mohou být také užitečné jako vodítko pro řešení konfliktů nebo problémů ve škole.
  3. Starší školní věk (11-14 let):

    • Tato věková skupina je schopna hlubšího přemýšlení o svých emocích. Používejte karty jako základ pro diskusi o osobních zážitcích, vztazích a sociálních situacích. Můžete také začít mluvit o způsobech, jak zvládat negativní emoce a rozvíjet zdravé emocionální návyky.
  4. Dospívající (15+ let):

    • Teenageři mohou karty používat jako nástroj pro introspekci a sebepoznání. Diskutujte o složitějších emocích a jejich vlivu na mezilidské vztahy, školu a budoucnost. Můžete také mluvit o strategiích pro zvládání stresu a budování emocionální odolnosti.

Flexibilní použití karet

  • Zkrácené texty: Pokud je dítě mladší nebo má kratší pozornost, používejte jednoduché věty a obrázky.
  • Komunikace v přírodě: Vezměte karty na procházku a používejte přírodní prostředí jako inspiraci pro diskusi o emocích. Tento přístup může být pro děti zajímavější a může podporovat otevřenější sdílení.
  • Praktický mustr: Používejte karty jako základní šablonu pro každodenní rozhovory o emocích. Například před spaním si každý člen rodiny může vybrat jednu kartu a krátce popsat svůj denní zážitek spojený s danou emocí.

Emoční karty jsou univerzální nástroj, který může být přizpůsoben potřebám a úrovni vývoje každého dítěte. Pomáhají nejen rozvíjet emocionální inteligenci, ale také posilovat rodinné vazby a podporovat otevřenou komunikaci.